tisdag 1 juli 2014

Att få vara med

Att låta barnen få vara med, tycker jag är viktigt. Hur lär de sig annars? Jag förstår de vuxna som känner att de behöver egen tid. Men för mig är det sällan eller nästan aldrig från barnen jag behöver egen tid snarare från krav och förväntningar som jag kan känna finns på mig i olika sammanhang. Men barnen, nej det är de som ger mig tid och ork. Bara genom Att finnas till får de mig att vilja och orka så mycket mer.
Jag har redan från barnen varit små gärna haft dem med i olika göromål. Att låta barnen vara hemma när man skall på någon resa, passar inte för mig, men för andra passar det bättre att göra på något annat sätt. Min far sa när jag och min bror var barn, med anledning av att barn skall få vara med i olika sammanhang
" är det inte lämpligt för barn, är det inte lämpligt för vuxna heller",något jag alltid försökt leva efter, även om det givetvis finns undantag också.
Nu dags för ett pool bad med två glada tjejer.
Kram
Hanna

2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Så klokt sagt.
Ha det fint
Anette

Vardag och flärd sa...

Så fint skrivet! Jag håller verkligen med dig och saknar tiden när barnen var hemma, nu har jag barnbarn som jag vill ge mycket tid (och det ska det bli snart).
Kram Eva