fredag 6 juli 2018

En resa i Bohuslän

Denna sommar har vi sett många fina platser i Bohuslän och mer lär det bli. Några platser hade jag dock tänkt rekomendera redan nu. Jag försöker att gå söder o från med Kungälv längst i söder och Grebbestad i norr.
I Kungälv tänker jag på kexfabriken där vi startade vår semester med att handla, alltid bra med kex inför semestern. Göteborgskex är det och ligger i centrala Kungälv.
Skärhamn
Här rekommenderar jag akvarell museet. Väl värd ett besök. Fin badplats precis utanför akvarell museet med både strand, klippor och brygger.
Pilane, en skulptur park utanför Skärhamn på Tjörn.
I Skärhamn har de en trevlig och annorlunda ICA affär som jag tror har allt och är i två våningar. 
På Orust tycker jag ett besök på Göksäter om du känner för att shoppaöås, som döttrarna där hemma säger. 
Henån och Ellös bra om man behöver handla, men också bra bad.
Flatön och HandelsmanFlinlk förstås. I Taube land det var hit Maj på Malö kom med sin eka.
Kungsviken på Orust bad att rekommendera.
Torp ety stort shoppingområde utanför Uddevalla.
Sundsbysäteri ligger Mjörn mellan Tjörn Orust. Fantastisk trädgård, hantverk, restaurang, butik mm. Mycket trevligt.
Lysekil, bad i norra hamnen, promenad i gamlastan och titta i affärer. I Lysekil finns även havetshus.
Bovalstrand och Badholmarna.
Skulpturer i Hunnebostrand.
Bad i Tanumstrand. Så klart och fint vatten,
Smögens brygga alltid värt ett besök.
Fjällbacka, Kungsklyftan klurig och spännande att besöka.
Grebbestad där finns affärer för allt man behöver. Fina hamnområden att promenera i och utsiktsplats från berg. Många trappor upp, men väl värt det.


Inga kommentarer: