lördag 27 juni 2026

Livet med husbil!

 Arbetade till och med den 16 juni, när jag kom hem stod husbilden packad och klar. Inte av sig själv förstås utan det hade skett dagarna innan och förberedelser till och med veckor innan. Förra året gjorde vi en lång resa med vår husbil där vi besökte 19 länder, riktigt så blir det inte i år. Tur att vi har vuxna barn som kan sköta vattning, växthus och allt annat som behöver skötas när man inte är hemma. Att deras bil även går att ladda hos oss vet jag också är ett stort plus.

Den 16 juni när jag kom hem från arbetet körde vi direkt till Trelleborg, första natten på vår resa blev på en parkering utan för en skola det var gratis att stå där, men framför allt slätt och bra vilket är en bra förutsättning. På onsdagen tog vi sedan färjan från Trelleborg för att framåt eftermiddagen komma framtill Tyskland. Även där stod vi på en gratis parkering, en fin gräsäng där det var okej att stå och flera husbilar stod där. Vi rullade sedan på söderut via Bamberg, en stad väl värd ett besök. Den är med på UNESCOs världsarvslista. Verkligen fin och mysig. Vi fortsatte mot Österrike och blomsterängarna där uppe bland bergen i juni månad, tror knappt jag sett något vackrare. Slovenien och bland annat Ljubljana fick också ett besök. Slovenien har vi besökt tidigare, men inte huvudstaden, vidare mot Kroatien och en fantastisk plats, det var dock en camping. I Bamberg stod vi på ställplats, det mesta andra har varit andra former av parkeringar.


 Vi startar med en vacker byggnad i Bamberg.


Ännu en bild från fina Bamberg och vilka stockrosor.

Bada mitt i stan i kanalen kunde man också göra, underbart i värmen.



Alltså helt underbart att kunna bada här, svalt, men det behövdes svalka. Detta är i Slovenien.

Vi fortsätter våra dagar i Slovenien.
Då var vi i Ljubljana. Jag hade fått flera tips om att detta var en så fin stad och den levde upp till mina förväntningar.





Alla dess blommor, vem blir inte glad av dem.

I Kroatien var det ön Krk som gällde, här kunde man ta båt in till ett större samhälle om man ville, vilket vi gjorde.

Alltså 25-26grader i vattnet, men närmare 35grader på land, då är verkligen flera bad varje dag underbart, men också välbehövligt.



Paddling blev en daglig aktivitet, liksom stickning och läsning, men mer om det senare.

Här fick vi möjlighet att ha vår husbil underbart.
Ha nu de bästa av dagar och tack för att ljust du har lagt av din tid att titta in här!






 

måndag 15 juni 2026

Godmorgon!

 Terminens sista måndag. Arbetar i morgon också sedan blir det lite ledighet, härligt. Känner att det verkligen behövs, då jag känt mig riktigt trött en längre tid, sa till maken så sent som igår bara jag fixar de sista dagarna. Igår kväll var jag ensam hemma maken var på bio och kom senare, det innebar tidig kväll för mig, men det blir en lång dag idag som jag hoppas ger mer energi än den tar.

Har tyvärr inte så mycket bilder från den senaste tiden, men något skall jag väl kunna hitta kanske, en redogörelse för helgens göromål skall du i alla fall få.

Fredagskväll kom äldsta dottern och hennes sambo som bor i Växjö på besök, roligt. De hade saker att göra här uppe i helgen, så vi fick inte ha de helt för oss själva, men glada för det som blev. Det blev sen kvällsmat när de kom fram på fredagen, hade varit problem i trafiken och dottern hade arbetat till 16.00.

Lördagen skulle det sys doppresent eller rättare sagt fixas klart då de skulle på barndop i helgen, oj, oj så fint hon hade sytt och nu blir jag lite ledsen att jag inte tog några bilder, galet. Hon hade sytt en vimpel med barnets namn, fint. Jag satt vid symaskinerna under tiden. Jag hade startat dagen med ett besök på Loppis och då fanns där en grön manchesterkjol, hela 10 kronor. Den var alldeles för stor för mig, men jag sydde om den och fixade och nu är jag nöjd. Den var i en buteljgrön färg. 


 

Dottern ägnade resten av dagen till att stå i vårt uterum och dekorera sin surfingbräda med vackra blommor, det blev förstås riktigt bra, säg vad inte hon kan...

Jag har även börjat fixa lite med en ny skjorta jag syr om, men var inte helt nöjd. Fortsättning följer.



På hemvägen från Hälsö där vi tillbringade förmiddagen blev det även som sagt ett besök på IKEA, det jag ville ha var slut som jag skrev igår. Två stycken påslakan fick dock följa med hem, de var på rea och jag tänkte det blir bra. Först hade jag tänkt att sy av tyget, men så blir det inte.

 

Finns det någon som tittar in här som har lite tips om att sy kläder för hand. Jag brukar följa skillnadens trädgård och hon gör så fina saker, men jag tänkte på fler tips.

Några bilder fick jag i alla fall ihop och nu önskar jag just dig en fantastisk måndag, själv skall jag ut med några vänner ikväll, trevligt. Det gäller att försöka håll i in i det sista...


 

söndag 14 juni 2026

Balkong!

 Det var ett tjat om den där nybyggda balkongen hemma hos pappa. Där har både fikats och ätits gånger två, så nöjd. Framför allt är pappa nöjd och det är det viktigaste. Pappa eller inte han utan hantverkare har gjort ett stort arbete på hans hus. Huset har fått ny vit färg av målare, taket har bytts av plåtslagare, huset har byggts ut av snickare och har dessutom fått en ny "liten" balkong.


 Även idag har jag varit på Hälsö, men då blev det ingen fika på balkongen. Det blev istället i den lilla stugan i trädgården.

Det blev också en tur till stora staden Göteborg och lämna en skohylla till sonen, som han fått av äldsta dottern, bra när saker återanvänds tycker jag. Efter det blev det ett besök till IKEA, men det jag hade tänkt köpa var slutsålt, synd. 

Ha nu en fin kväll!


måndag 1 juni 2026

 

 Måndagar är bra dagar. Jag hade en kollega som sa ni hade klass ihop att vi skall försöka göra så bra måndagar som möjligt så både barnen och vi slipper söndagsångest. Det är något jag tänker på ofta. Det är inte alltid det går att få till så bra som man vill, men jag tror tanken är särskilt bra att ha. Att man har aktiviteter som alltid ligger fast att måndagen alltid ser likadan ut i strukturen, på de andra dagarna kan man ha lite mer varierat. Vi hade under flera år inplanerat biblioteksbesök, det gjorde dagen tydlig. Prata om böckerna gemensamt gå till biblioteket, läsa och titta i de nya böckerna och bygga upp dagen kring böcker, läsning mm. För att minska vår planering under helgen, men framför allt skapa en tydlighet för eleverna.

I eftermiddag hoppas jag orka sy lite, för tisdag onsdag blir det fullt fokus på betygsättning efter jobbet och på torsdag skall jag ha besök av fyra tidigare kollegor från en skola där jag arbetet tidigare, roligt.

Idag får ni njuta av lite trädgårdsbilder.

Det ser ut som om det blir mycket jordgubbar i år, men även potatisen ser bra ut. Det är två olika sorters potatis, syns kanske inte på bilden riktigt, men de är olika höga.

Ha nu en fin måndag!

 

söndag 31 maj 2026

Adjö fröken Gyllenlack!

 I fredags hade jag besök av vänner efter jobbet, verkligen trevligt. Det är vänner där man kan prata om allt, lätt, svårt, roligt, viktigt och inte minst allt som berör. De hade med sig en Pelargon och inte vilken som helst en kärlekspelargon, jo man tackar. Fröken Gyllenlack som stått i en kruka utanför växthuset sedan tidigt i våras har länge sett lite hängig ut och nu fick hon tyvärr inte längre vara kvar på samma plats utan nu fick Pelargonen stå där istället.


Efter en härlig fredag både jobbmässigt och här hemma vaknade jag till en sämre lördag kan man säga. Jag mådde inte riktigt bra och förstod inte förstår fortfarande inte riktigt vad felet var. Kände mig förkyld, febrig och ont i magen. En konstig blandning av symtom. På morgonen tog jag och maken en liten tur med bilen och besökte en Loppis jag gillar. Det blev en herrskjorta som troligen skall bli en blus. Tyvärr ville jag bara hem, så vi körde direkt hem och sedan sov jag till 14.15, gick upp åt mat somnade igen till 20.00 och gick och lade mig 21.00 och sov till morgonen. Idag mycket bättre. Jag förstår verkligen inte vad som hände. Lite tråkigt när man har många planer, men i mitt yrke som lärare är det väldigt mycket den här perioden och kanske var det bara trötthet som tog ut sin rätt.

Idag har jag bara tagit det lugnt. Jag och maken tog dock bilen en liten tur upp till en sjö där vi fikade. Jag har hjälpt mellersta dottern att läsa en uppgift hon har i skolan, hon läser på universitetet ett år kvar till lärare.  Av barnen har jag på morsdag fått en fin blomma och lite godis, det är inte fy skam. Jag som älskar godis.
Ha nu en riktigt fin kväll!



fredag 29 maj 2026

Förstår att du funderar hur blev nu kassen när den var klar

 Hur blev nu kassen när den blev klar, jag blev nöjd. Blir perfekt att ha i sommar.

Jag hade färdigt band hemma som fick bli handtag, kanske inte världens finaste, men de fungerar bra.

Jag blev verkligen sugen på att sy en till, har en tanke på att göra den lite mindre nästa gång, men så roligt att sy den och fort gick det.

Den är fodrat med ett ljusblått tyg jag hade hemma, ett tyg som jag fått för flera år sedan av min kompis granne som skulle flytta och ville bli av med alla tyger.









torsdag 28 maj 2026

Löpare blir en väska

 I tisdags var jag på Loppis. Vi har en liten Loppis i samhället som har öppet tisdag och lördag. Den får besök av mig minst en gång i veckan och oftast kommer det med något hem och oftast är det någon textilier eller tyg som kan blir något annat. Jag såg en så snygg löpare och tänkt, "vilken fin väska". Galet kanske, men sådan är jag. Nu har jag börjat klippa i löparen och när den är klar, kanske ni får se en bild om ni har tur.

Hoppas att du får den bästa av dagar! 









onsdag 27 maj 2026

En gardin från Rusta blir en kjol!

 Idag använde jag en gardin till jobbet, min man säger bara "vad skall vi göra med dig". Ser jag något jag gillar tänker jag alltid vad kan jag göra med det och ofta blir det bra, men inte alltid. Ibland gillar jag det inte alls, men den här kjolen, blev precis som jag ville. Den har använts mycket vid olika saker, minns jag inte fel hade jag den på skolavslutningen förra året, samtidigt tyckte jag inte det var så länge sedan jag sydde den, så blir lite osäker.

Den här gången fick maken ta lite bilder när jag vandrade rumt och vattnade både växthus och trädgården efter jobbet i då just Rustas gardin. På jobbet idag fick jag komplimanger så allt för hemskt kan det väl inte vara och inte sa jag till dem att det var en gardin från Rusta.

Ha nu en riktigt fin onsdag!


 



 


tisdag 26 maj 2026

Sömnad skjorta

 Inte klar, men tänkte visa lite bilder på mitt pågående projekt. Tyvärr har det inte blivit så mycket gjort som jag hade tänkt, då det är trädgårdstider och det också är ett område jag gillar.

Jag börjar med att sprätta bort kragen.
 


 Såtter dit ett band som jag köpt i passande färger, så denna gång inga lagda veck.


Nöjd med resultatet så här långt.

Det jag också gjort, men inte tagit någon bild på är att jag klippt bort ärmarna och sytt om till puffärm, lite kvar, men fler bilder kommer. En liten volang där nere och byta av knappar kanske det också blir.
Ha nu en bra tisdag!


måndag 25 maj 2026

Plantering

 I lördags blev det plantering och riktigt nöjd med resultatet. Solen sken på förmiddagen och det var riktigt, riktigt varmt. Nu vet man vad man har framför sig, underbart.

 

Ha nu en riktigt fin måndag!

Fem krukor, både mindre och större än denna planterade jag i lördags och bar på plats. Det var riktigt roligt och som sagt en försmak av sommaren.

Plantering pågår. Man kan nästan tro att det har snöat, men så är förstås inte fallet.

Snart är den sista krukan på plats också.




söndag 24 maj 2026

Många jordgubbar

 Det ser ut att bli många jordgubbar i år, men vi får väl se hur det blir. Tänker att vädret påverkar en hel del. I fredags kväll hade vi en underbar kväll, grillning och sol. Vilken tur.

Idag blir det besök hos pappa på Hälsö. Lite att fixa med.

Hoppas nu att din söndag blir precis som du vill ha den.


Det doftar så otroligt gott här nere, med syrenen.


Ja,ja även jag ser att väggen behöver målas...

Egen plocksallad från växthuset är aldrig fel, så här en vårkväll i maj.

Jag hoppas och tror på många jordgubbar i år.