lördag 6 november 2010

Lördag!


Hej Kära Vänner!
Då var det lördag förmiddag och vilket underbart lördags väder vi har fått idag, härligt.
I går bakade jag en citron paj, den blev riktigt god. Fredags kvällen tillbringade vi tillsammans med riktigt goda vänner, tack. Det var så mysigt och roligt att ha er här.
Ha en bra lördag!
kram
Hanna

Recept på Citron paj tänkte jag bjuda på idag!
8 personer
Citronpaj med maräng
2½ dl v.mjöl
2tsk strösocker
125 g. margarin
1 äggula
Blandas till en deg.
Ställ degen i kylen i minst 15 minuter
sätt ugnen på 225 grader
Nagga botten och in i ugnen tills den har fått fin färg. (15 min.)

Gör fyllningen
2½dl vatten
1½ dl strösocker
4 msk potatis mjöl
5 msk pressad citronsaft
25g smör eller margarin
rivet skal av 2 citroner
Vispa samman vatten, socker, potatismjöl och citronsaft i en kastrull. Låt blandningen koka upp under omrörning.
Rör ner äggulor tre stycken en i taget och värm tills den tjocknar får absolut inte koka.
Blanda i fett och citronskal.

Marängen
sätt ugnen på 150 grader
Häll citronkrämen i paj skalet.
Vispa äggvitor till hårt skum häll i sockret.
Bred maräng smeten över citronfyllningen.
Grädda i ugnen ca 6 -8 minuter.
Ät och njut.
Lycka till!





41 kommentarer:

Unknown sa...

Mmmm..! Ser verkligen god ut! Ha en bra helg. Kram Lenita

Emmas utsikt sa...

Citronpaj är förbaskat gott. :)

Kram
Emma

Fågel Blå sa...

ser riktigt gott ut!!!!
Tack för att du delar med dej av receptet!
Ha en fin helg!
Kram Kathrine

STENLYCKA sa...

Önskar dig en fin helg! Och pajen ser underbar god ut.
Vi har en vacker vinterdag här med lite frost på marken och en svag novembersol, känns bra idag när mitt hjärta gråter. Det är ett år sedan min mor gick bort och en dag som denna kommer alla minnen tillbaka, känner en oerhörd saknad, men jag tror det är viktigt att få sörja för att senare kunna gå vidare. Livet kan vara krokigt men aldrig utan mening.
Stor kram till dig!
Raina

Märta sa...

Vilken god paj du har gjort! Blir riktigt sugen! Önskar dig också en skön helg!
Kram! Märta

Anonym sa...

Vilken smarrig citronpaj du bjuder på... den ska jag minsann testa.

Fortsatt härlig Allhelgonahelg på dig också!:)


Kram Eva-Mari

Jenny sa...

Hej Hanna!
Vad smarrig din paj ser ut!

Ha en trevlig lördag:)

Kraam Jenny

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tittar in och önskar dig en fin helg vännen. Vilken smaskig paj.
Kramar
AnnaMaria

A House With A View sa...

Åh så gott, tusen tack för ett recept jag definitivt ska prova att göra här hemma! Låter helsmaskigt!

Många lördagskramizar aka

Villa Vinkelhaken sa...

Hej!
Vad gott det låter! =)

Ha en bra lördag!
kram Jenny

Livet på Vestergård sa...

Den pajen var säkert jättegod!
Ha en fin helg! Kram Kicki

MårsArt sa...

Citronpaj-nu kom minnen från min barndom. Vi hade en "tant" som jobbade som kokerska i USA och hon lagade amerikansk mat till vår familj när hon var på besök i Sverige. Glömmer ALDRIG hur gott det smakade.
Ha en skön helg.
Kram
Agneta

annika sa...

Mums! Citronpaj är ju jättegott så tack för receptet.
Kram
annika

Nicole sa...

Mmm, så gott det såg ut. Tur att jag just ätit, annars skulle det nog ha blivit en tur via godisskåpet ;).

Trevlig helg!

Kram, Nicole

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Det låter smarrigt och den så god ut.
Ha en bra lördagskväll!
Kram Anette

Monica sa...

Mums! Verkar jättegott!
Men jag undrar: Det står inget om hur många äggvitor och hur mycket socker det ska vara till marängen...
Ha en fortsatt trevlig helg, kram, Monica

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhh så gott med citronpaj!
Känner hur det vattnas i munnen på mig :)

Själv har jag precis kommit hem efter en heldag i ateljén/verkstaden. Nu ska jag ta mig en dusch och sen ska jag laga mat. Känns gott att ta det lugnt en stund och bara mysa.
Ha en riktigt fin helg!
Mia

Birgitta sa...

Hej! Vilken smaskig paj du bjuder på idag. Den måste jag också baka.
Önskar dej en riktigt skön helg.
Kram Birgitta

Roses & Angels sa...

Å så gott det ser ut och tack för att du delar med dig av receptet. Ska prova den nån gång. MUMS är så svag för bakverk hihi. Önskar dig detsamma kram

Bitte sa...

Vilken smarrig paj du har gjort! Tack för att du delade med dig av receptet :-).

Ha en fortsatt fin allhelgonahelg!

Många kramar
Beatrice

Livet på Berget sa...

Citronpaj är verkligen så gott! En klar favorit. Tack för receptet.
Ha en fin Söndag!
Kram
/Sara

Fröken Tindra sa...

Det där lät väldigt gott! Måste jag prova vid tillfälle. Tyvärr är inte min man förtjust i citron men jag älskar det!
Hoppas att du haft en bra helg!

Lilla Vrån sa...

Tack för det receptet....den ska nog göras nästa helg:)
Kramar//Carina

Viola sa...

Verkar väldans god...:0) ha en fin vecka, kram

Mycket annat & lite betong sa...

Det låter gott!

Hälsningar Agneta

Hemmalycka sa...

Såg väldigt smarrigt ut!
Kram Åsa

Atelje Skärvan sa...

Ser god ut.
Hoppas att du får en fin vecka,kram Agneta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Den där skulle jag gärna äta upp! Men det finns väl inget kvar nu, kan jag tro...
Kram
Marie

Lilla Rummet sa...

Pajen ser riktigt god ut. Tack för receptet, måste provas.
Önskar dig en härlig helg,
Kram Britt

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej där! Den pajen ser god ut! Ska kanske ta och prova!
Har just bakat lite bullar på självaste fars dag....
Ha en bra söndag önskar jag dig.
Carin

Sjabbig men chic sa...

Mmmmm, ser gott ut!

Kramis Lisa

Mejrams! sa...

Blir så imponerad av din bakning. Själv har jag ingen bakningsådra överhuvudtaget. Den ser himla god ut./Kram Merja

Fröken Tindra sa...

Kikar in och önskar dig en skön vecka!
Kram!

Laila sa...

men ojjjj! Ser hur gott ut som helst:) Kram från mig till dig. /Lallis

Sköna o Gröna Ting sa...

Upps, det receptet knyckte jag Hanna, den såg ju bara hur god ut som helst!!!
Hoppas du har det fint♥
Kram till dig och ha en skön helg
Marianne

Vit som snö sa...

Åhh så proffsigt det ser ut! Får lust att prova den... Men gissar att jag faller på marängen...det brukar aldrig lyckas för mej:(
Men tack för recept!
Kram Cilla

Elsa och Helena sa...

Kikar in för att önska en trevlig helg!!

KRAM Helena

Ullis/Leva på landet sa...

Ser verkligen så gott ut.
Ha en fortsatt skön helg!
Kram Ullis

tinajo sa...

Såg riktigt mumsigt ut! :-)

Unknown sa...

Kommer in för att önska dig en bra start på den nya veckan! Ha det gott o sköt om dig. Kram Lenita

Sjabbig men chic sa...

Mmmm vad gott! Tänk om någon kunde komma hem till mig och fixa till en sån där.

Kramis Lisa