lördag 22 juni 2019

Recept olivbröd

Jag skrev som hastigast att jag och dottern bakade ett bröd när jag var hos henne i Växjö. Idag tänkte jag att ni skulle få ta del av receptet.
I bunken smulade vi ner 1 pkt jäst
Hällde på 5 dl fingervarmt vatten och rörde ut jästen.
1dl olja och lite lite salt.
Rörde ut allt detta ordentligt.
Tillsatte 2 dl gra. mjöl
Resten v.mjöl kan inte säga hur mycket, men så det blir en fin deg. knådar till en deg som jag lägger på en plåt med bakplåtspapper, plattar ut degen på pappret lite.
Läger på hackad fetaost och delade oliver. Knyter ihop det som en inbakad pizza knådar och rör den sedan lite försiktigt, vänder allt upp och ner.
In i ugnen 250grader i ca 15 minuter. Jag knackar på brödet för att veta när det är klart, när det låter ihåligt.

 

1 kommentar:

Linneaz sa...

Härligt till sommarbak !