söndag 1 november 2020

Det vanliga livet

 Ibland är vardagen det fina, där inget särskilt händer utan allt bara flyter på. Efter frukosten blev det lite tvättvikning och start av en ny tvättmaskin, den tvätten är nu i torktumlaren. Söndagar brukar jag ofta åka och handla lite. Jag storhandlar ca 2 gånger i månaden inte mer i alla fall och då handlar jag mycket, jag brukar säga 11/2 gång, 3 gånger på två månader. Där emellan handlar jag lite mjölk, frukt, grönsaker och fyller på om något tar slut. Det är sälla något tar slut eftersom jag har mitt eget "lilla konsum" i två stora garderober med det som håller länge, där finns det mesta. Som en av döttrarna brukar säga, mamma vad skall vi med 11 paket pasta till, ja det kan man undra, men det går åt fortare än man tror. Eller när maken kommer och säger nu kan du inte köpa krossade tomater på länge och plötsligt är de slut. Det behöver fyllas på hela tiden. Bara man är noga med att ställa de i datum ordning, men många av de produkter jag har i dessa skåp har flera års hållbarhet.

Lite handling blev det alltså på morgonen idag, jag köpte en så fin Kalla till köksbordet. Rosen jag haft där innan hade gjort sitt. Inomhus i alla fall, nu är den planterad i en mycket större kruka i växthuset. Vi får hoppas att den klarar sig där så jag kan plantera ut den till våren. Jag har också fixat lite med min vinterodling, men nöjd är jag inte. Snarare besviken. Grönkålen både i växthuset och utomhus det går toppen, men allt annat, ingenting. Nu har jag tagit ut värmefläkten och hoppas att maken kan hjälpa mig att koppla in den när han kommer hem från Hälsö. Förra året hade jag på värmefläkten under den första veckan för att allt skulle gro. I år har jag inte gjort det eftersom det varit mycket varmare, men inte tillräckligt kan man säga.

Grönkål inne
Grönkål ute



Inga kommentarer: