tisdag 19 november 2013

Så här gör jag...






Jag vet att jag skrivit lite om detta tidigare, men tänkte skriva lite igen.

Vi är ganska många i familjen och för att jag skall hinna med de saker som jag tycker är roligt som att tex. fixa i växthuset, men framförallt hinna vara mer med barnen och inte bara göra måsten, så har jag olika små knep, för att det skall gå smidigare.

Jag dukar i stort sett alltid fram tallrikar, koppar, flingor och sådant som inte behöver stå i kylskåp på kvällen, det gör att det går så mycket snabbare på frukosten.
Försöker se till att barnen förbereder saker också så det inte blir massor stress och ilska på slutet innan man skall iväg, idrottskassen packas på kvällen, väljer helst kläder då också osv...
jag tror det är ganska sällan vi stressar i vår familj, det har inte behövts så mycket.

Jag är också en list människa, men kanske inte på det sättet man tror, innan jag går till jobbet brukar jag skriva till barnen vad de skall göra när de kommer hem.
tex. S plockar ur diskmassinen
M dukar bordet
T plockar undan alla saker i hallen
A lagar maten

Givetvis får de inte uppgifter varje dag, men ganska ofta och det är mycket sällan något krångel, för att inte säga aldrig.
De gör för då vet de att vi får mer tid över till annat.
Nu har jag givetvis ganska stora barn, (18, 14, 12, 11år) men jag har haft liknande sedan barnen var små. 
Fast då kan det varit.
M dukar fram skedar T tar fram glasen osv..
Så de är så vana att vi gör så här.

Ha en fin kväll!



6 kommentarer:

Guttemamma sa...

Det gjør vi her også! Alt som får hverdagen til å gli lettere er så bra! Ha en fin kveld, Hanna!
Klem fra Norge♥

Inspiration i vitt sa...

BRA MED ORDNING OCH REDA. BARN BEHÖVER DET OCH HAR GLÄDJE OCH NYTTA AV ALLT DET FRAMÖVER. KRAM PÅ DIG/INGELA.

Mittgodastefinaste sa...

Jag har också alltid en sådan plan men vi är väl inte riktigt i mål med den ännu!

Kram Jenny

Monica sa...

Ungefär så gjorde vi också när barnen bodde hemma!
Man slipper mycket stress och bråk på det viset och det ger barnen en trygghet!
Kram, Monica

Fågel Blå sa...

Låter som en fin Plan
Kramar Kathrine

Vardag och flärd sa...

Att förbereda kvällen innan är en verkligt stor hjälp, det har jag alltid gjort och gör det fortfarande trots att inga barn finns hemma. När barnen var små och vi skulle iväg till dagmamman hade vi en jättefin stund tillsammans och satt och pratade - tack vare att allt var förberett. Jag glömmer aldrig hur fint det var.
Kramar Eva