torsdag 26 juni 2014

Strategier

I mitt förra inlägg skrev jag om strategier för att hålla ordning. För det första så har var sak sin plats ( även om barnen ibland tror att allt skall vara på soffan i hallen). Men det tror jag är det vanligaste sättet att hålla ordning att allt har en plats.När barnen var små brukade jag ca två, tre gånger per dag gå igenom hela huset uppifrån och ner och snabbt plocka undan, det tog inte många minuter eftersom jag gjorde det så ofta. Naturligtvis plockade jag inte bort något barnen lekte med. Men jag tror det gjorde det lätt för dem att leka, allt försvann inte i en enda röra. 
Men en kompis sa en gång till mig att hon tyckte det var viktigt att hålla ordning i sin hall, för många av dem som kommer och hälsar på kommer aldrig längre än hallen och vad hjälper det då att hela huset är nystädat och det är stökigt i hallen. Men tyvärr är just hallen ett ställe som lätt blir stökigt hos mig, när barnen var små var det lättare att hålla ordning där, men nu när de sköter kläder och så helt själva, hjälp säger jag bara ibland när man ser min hall. Men jag brukar försöka vara snabb att få ordning där. 
För mig tycker jag det är så lätt att börja på något nytt tex baka om det är ordning och reda. Om jagare börja städa innan, då har jag lättare för att tycka det känns jobbigt att påbörja något nytt , pm det måste städas först.
Kram
Hanna

Inga kommentarer: