söndag 10 maj 2015

På Vintagespaning i Köpenhamn

Hej! Jag heter Julia, bor strax utanför Göteborg och skriver livsstilsbloggen Everydaylifestyle på fritiden. Idag har jag dock äran att få gästblogga här hos Hanna. Jag har en förkärlek till heminredning och matlagning, vilket är vad jag oftast delar med mig av på bloggen. Min stil är ganska mixad, jag gillar att blanda nytt med gammalt, billigt med dyrt och avskalat med färgglatt. Så ofta jag får möjlighet åker jag till Köpenhamn för att inspireras, shoppa och äta god mat. Här finns så mycket spännande butiker och trevliga restauranger att upptäcka, och jag tänkte här dela med mig av mina bästa vintagetips!

 
 
Besöker man Köpenhamn på tycker jag att man ska börja med att besöka butikerna vid Kongens Nytorv och längst med (samt smågatorna kring) Ströget. Detta är Köpenhamns stadskärna och det finns massa bra butiker och restauranger i området. Gilar man vintage så får man inte missa Bredgade, vilket är en gata som ligger precis vid Nyhavn. Här ligger ett flertal exklusiva vintagebutiker som säljer möbler och inredningsdetaljer av bra kvalitet.


Här kan man fynda tjusiga designklassiker, mycket 50- och 60-tal. Dock är många av dessa butiker väldigt exklusiva, men även om man inte har råd att handla så är det härligt att inspireras och titta på vackra saker. Slinker man in på Ny Østergade 32 så kommer man till den franska kombinerade vinbaren och inredningsbutiken Beau Marché. Här blandas nyproduktion med vintage, allt i härliga färger och material med en bohemisk touch. Ett tips är att äta lunch på deras lilla innegård.

 
 
Vill man shoppa snygga och prisvärda vintagekläder så ska man vandra Ströget ner mot Rådhusplatsen. Svänger man av in mot höger kommer man till Larsbjørnsstræde, vilket är en mysig gata mitt i de Latinska kvarteren. Här finns gott om vintagebutiker, mina favoriter är kedjan Episode och den genuina butiken Carmen. I dessa charmiga kvarter ligger även ett flertal trevliga fik och restauranger för den lunchhungriga.

 

 

Indre Byn i all ära, men det är även skönt att komma bort från turiststråken och uppleva andra delar av Köpenhamn. Ett av mina favoritområden är Norrebro, vilket är en trendig stadsdel på andra sidan ”Sjöarna”. Denna stadsdel är väldigt ”Up and Coming”.  En av de trevligaste gatorna här är Jaægersborggade, här finns gott om vintagebutiker och trevliga fik. När du promenerar från Indre Byn till Norrebro måste du stanna till vid Torvehallarna, vilket är två ljuvliga saluhallar med ett litet torg emellan sig. Här kan man köpa all sorts mat, ta ett glas vin eller bara spana.

 

Ett annat trevligt område är Vesterbro som ligger precis intill centralstationen. Längst med Istedgade ligger ett flertal trevliga restauranger, barer och butiker. Här finns bland annat min favoritpizzeria, Neighbourhood. Här är allt på menyn organiskt, och pizzan är nog bland de godaste jag någonsin ätit. Lövtunn och perfekt krispig botten med ordentligt och rustik fyllning såsom chevre, ruccola, färska fikon och parmesan.   


Hoppas ni kan ha glädje av min lilla Köpenhamnsguide! Besök gärna min blogg –Everydaylifestyle – för mer inredningsinspiration och kontakta mig gärna på julia.everydaylifestyle@gmail.com om ni har frågor kring detta inlägg. 
Jag bor strax utanför Göteborg tillsammans med min Sambo Linus. Vi har byggt vårt hus själva med Huscompagniet, så det är ett modernt stenhus i dansk stil som vi dock mixat inredningsmässigt med en blandning av loppisfynd, antikviteter, modern design och klassiker. Min blogg handlar mycket om vårt husprojekt och hur vi inreder hemma, men även om vardagssaker och matlagning. Tack för mig!

2 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Trevligt inlägg och tack för guiden!
Agneta kram

Änglarum sa...

Hej hej tack för ett mysigt inlägg :) pizzan såg hur god ut som helst!!! :) kram Jessica