måndag 19 februari 2024

Måndag

 Hoppas att ni alla får en riktigt fin vecka.

De som följt min blogg sedan tidigare vet förstås att jag läst svenska som andra språk i 1 1/2 år och att jag i höstas bytte arbetsplats. Det har gjort att min tid för bloggen kanske inte varit precis som jag önskat, men vi får se om det blir någon fortsättning på det lilla bloggandet jag påbörjat nu. Jag är nu klar med min kurs och har skickat in till skolverket, så väntar bara på att få min utökade behörighet hemskickad, känns roligt och spännande. Det var en kurs som jag önskar att många lärare tog sig tid att läsa, mycket bra. Den krävde dock mycket tid. Första året så jobbade jag 80% och pluggade 50%, det var helt okej, men i höstas när jag bytte jobb så blev det 100% jobb och 50% studier, intensivt är bara förnamnet. Nu är det i alla fall klart och jag är så nöjd. Vi var tre kvinnor från olika delar av landet som ordnade en egen liten studiegrupp, kursen var helt på distans, men vi tre träffades då också på distans ganska ofta. Utan dem hade jag aldrig klarat det, eller framför allt inte haft så roligt. 

Det som är den stora vinsten med att vara klar är att jag nu själv väljer vad jag vill läsa, inte bara kurslitteratur och det är verkligen en förmån för mig som gillar att läsa mycket. Jag kan ägna mig åt en deckare om det är vad jag vill och läser just nu eller en dokumentär som egentligen är mina favorit böcker. 

Boken jag sitter i soffan och läser tillsammans med katten Ester just nu, när jag inte ägnar mig åt bloggskrivande eller arbete är Mareld av Dennis Karlsson. 

Ha den bästa av dagar!






1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Grattis till dina nya kunskaper. Det är givande att utöka sitt kunnande. Jag har gått flera kompetenskurser under årens lopp som lärare , men nu är jag ju pensionär. men det man lärt sig kan man alltid hitta nytta av i vanliga livet också. Kollade tillbaka till ditt inlägg om Alicante. Så fint där. Har varit mycket i Spanien, men inte just där. Jag t.o.m. jobbade som guide på ett bussföretag ibland b.l a till Spanien. Så jättekul. Men det är ett tag sedan nu. Kan verkligen se tillbaka på Spanien med glädje. Ha det fint önskar Eva