söndag 13 december 2020

Klok som en bok

 Här rullar dagarna på och blir till veckor och inte många ord blir skrivna här. Så det blir väl som det brukar en kort resumé över de senaste dagarna. I fredags firade vi Corona säkrad lucia på jobbet. Den klass som brukar hålla i Luciatåget hade i år spelat in en liten film och skickade till alla andra klasser som vi fick se i klassrummet, trevligt. Igår blev det en tur till Hälsö, som innehöll mina favorit aktiviteter bad och promenad. Umgås får man som sagt göra utomhus med avstånd, så fikan blev i trädgården trots lite regn. Annars hjälpte jag mest maken med att fixa med badrummet i den lilla stugan, som faktiskt börjar att bli klar nu, i alla fall på insidan.

Denna morgon vaknade jag före sju av lite tissel och tassel, det var maken som dukade och fixade i vardagsrummet och sedan var det dags för gemensam titt på luciatåget framför TVn, mysigt. Jag tyckte att det var ett särskilt fint Luciatåg. Sedan avslutade vi med julkalendern som vi följer varje morgon, tycker det är så mysigt att titta på.

Idag skall här kläs gran. Igår när vi var på Hälsö och jag ringde hem, höll mellersta dottern på med att baka dubbelsats Lussebullar, vi har redan ätit upp två satser som hon bakat tidigare, helt galet, men otroligt gott.  Senare ringde hon och frågade när vi kom så hon kunde fixa kvällsmat, den tjejen. Vi kom hem till tre rätters. Alltså den "ungen".

Till förrätt var det en ost med honung och pumpafrön. Egentligen skulle det vara nötter, men eftersom jag var allergisk blev det pumpafrön. Helt otroligt gott, huvudrätten var en turkisk köttgryta, med potatis, paprika och flera andra härliga grönsaker, ris och ett speciellt bröd avsett för ändamålet. Det smakade super gott, verkligen. Efterrätten bestod av en pannacotta på skumtomtar som var otroligt vackert dekorerad, ni förstår väl hur gott det var. 

Igår kväll ägnade jag många, många timmar åt jobb och skall fortsätta idag också. Just nu är det så mycket med omdömen och lite annat. Bara en vecka kvar, skönt, men så mycket som skall hinnas på den tiden att jag önskar att det var lite mer tid kvar.

Tyvärr bara en bild på förrätten, sedan var vi så upptagna av att äta, så inte en enda liten bild.
Promenad runt Hälsö med mor och far och jag måste alltid göra en liten avstickare ut hit, en av världens vackraste platser tycker jag.
Utsikt från mamma och pappas lilla stuga. Igår var jag dock mest med för att hjälpa maken med toaletten, inte sitta och titta på utsikten inte. Det blev förstås lite tid för det också.
Klok som en bok. Mamma hade dukat upp fika på två fat, med två av allt, ett fat till mig och maken och ett till henne och pappa. Här hade någon inte kunnat hålla sig utan redan hunnit provsmaka.

Ha nu en fin adventshelg och tack för att just du ville lägga av din dyrbara tid och titta in här!




Inga kommentarer: