onsdag 25 augusti 2021

Pizza

 Fick ett recept tips av äldsta dottern.

Plockade en aubergine i trädgården som jag skivade saltade för att dra ur vattnet och sedan stekte auberginen. Lade den stekte auberginen på en pizza botten som jag gjort och lagt på lite ketchup som jag strukit ut över hela bottnen.

Sedan lade jag på marinerade kronärtskockor som jag köpt i en glasburk i affären.

Över det hyvlade jag lite ost och lade på och in i ugnen i 250 grader ca 10 minuter.


Pizza dagen

1 pkt jäst

3 dl vatten

lite salt

1 msk matolja

v.mjöl


Smula jästen i en bunke, häll på vätskan och lite salt, rör tills jästen är smält, häll i mjölet, tills du får en jämn och fin deg, bearbeta degen länge. 

Tryck ut degen på en plåt där du redan lagt bakplåtspapper, bred ut ketchup på degen.

Lägg på aubergine, sedan kronärtskocka och ost.







Ha nu en fortsatt fin dag!

Inga kommentarer: