lördag 26 april 2014

Funderingar

Jag funderar mycket på det härmed att ha sitt eget.
Jag har bara en vanlig villa trädgård så det går inte. Men jag tänker så här, kan man odla så mycket tex. potatis, så om man slår ut det, räcker till en dag i veckan hela året, då får man vara nöjd. Det är min plan för året. Jag försöker odla det jag kan med de möjligheter jag har. Skulle gärna vilja ha mer, men nu ser det inte riktigt ut så, men jag gör så gott jag kan. 
Tycker så mycket om att skörda och ta hand om det jag själv odlat. Tycker också om att se barnens glädje både över att hjälpa till och över att kunna smaka på och äta av det som växer. Sedan tycker jag det är en viktig sak att ge till barnen och det på många olika plan, både miljömässigt, att man kan skapa något själv och att det finns en stor glädje i det och förstås även ekonomisk.
Jag tror detta är kunskaper som framtidens vuxna kommer att ha stor nytta av, eftersom jag inte tror att vårt samhälle riktigt kan fortsätta att utvecklas på det sätt som vi gör, det finns ett slut, jordens resurser kommer att ta slut och vi behöver kunna tänka på olika sätt.
Därför är jag så nöjd när barnen visar ett intresse för mina ständgia odlingsplaner och gärna vill vara delaktiga på olika sätt.
Ha en bra dag!
Hanna



3 kommentarer:

Hannis sa...

Jag tror på att göra det man kan i liten skala.
För att bevara och för att ta till vara på.
Sen är det alldeles vansinnigt bra att barnen kan vara delaktiga, för att ta med sig det i vuxenlivet.
Att odla, återbruka och ta till vara på.
Sånt är viktigt!
Kram Hannis

Skaparglädje sa...

Det man odlat själv smakar alltid godast. Min dotter hänger med på mina trädgårdsideér.
Önskar dig en fin dag.

Anonym sa...

Hur liten skala den än är så är det kul och viktigt.Det är enormt roligt med barnens intresse, det är bra för framtiden.
Ha en härlig helg
Kram Lily