onsdag 12 juni 2019

Lugn

I en tid där allt snurrar fortare och fortare och man skall försöka hänga med utan att ramla av är det för mig viktigt att försöka finna ett lugn på andra områden. Det är inte alltid så lätt. Att få utlopp för kreativitet genom att sy och skapa med andra textila tekniker och att fixa i trädgården är mina pauser från allt som drar runt omkring, för det är verkligen fart på hög nivå. Det är bara så svårt för jag tycker så mycket om när det är fart och fläkt och har svårt att dra mig tillbaka.
Pratade just med en kollega om detta igår, när jag berättade att direkt efter att vi har slutat arbeta i nästa vecka skall jag till Växjö och hämta hem äldsta dottern, men också för att få möjlighet att åka till Kosta Boda som jag tycker så mycket om och brukar få till en gång varje år efter att äldsta dottern flyttade till Växjö. Då sa hon "jag förstår inte hur du orkar, för mig tar det flera dagar att vila upp sig efter att vi slutat, innan jag kan ta sommarlov på riktigt".  Så svårt det där, för när vilar man egentligen, men jag vet att jag vill göra så mycket, det finns så fantastiskt mycket roliga saker i livet som jag vill hinna ta del av, både små och stora saker.
Jag har tidigare trott att så länge man kände glädje i det man gjorde kunde man inte "gå i väggen", men det har jag lärt mig är så fel, både av läkare och psykolog. Det är oftast den grupp en som går hårdast i väggen för de märker inte vad som håller på att hände utan de har så roligt på vägen dit. 
Men nu är det snart dags för den näst sista arbetsdagen, men innan jag börjar jobba på onsdagar försöker jag njuta av lugnet här hemma, enda gången på veckan jag är själv i huset i knappt en timma och den tystnaden som blir då är så speciell. Ibland kan jag verkligen njuta av den och ibland blir jag nipprig och har på både radio och Tv.
Så nu blir det att dofta på blombuketten jag precis plockat, äta den hemgjorda jordgubbssylten och lite pannkakor.
Hoppas att just du får den dag som du önskar!




Inga kommentarer: