söndag 3 maj 2020

Pizzabullar

Idag gjorde jag några pizzabullar som jag tänkte att tjejerna kan äta i veckan till lunch. De går på gymnasiet och har fjärrstudier som så många andra ungdomar i dessa tider.




Så här gjorde jag

Smulade sönder ett paket jäst i en bunke
Hällde på 3 dl ljummet vatten, ca 1msk olja och lite salt
Rörde tills jästen smälte sedan hälde jag i v.mjöl tills det blev en fin jämn deg och knådade degen ordentligt.
Lät degen jäsa till ca dubbel storlek ( ca30minuter)
Mjölade bakbordet och delade degen i två delar.
Kavlade ut den ena halvan på bakbordet.
Bredde ut lite ketchup på degen jag kavlat ut
Hyvlade ost och täckte hela degen med den hyvlade osten
Klippte två stora skivor skinka över osten och smulade sedan lite feta ost
Rullade degen och skar ganska tjocka skivor ca 4 cm.
Lade alla bitar på en bakplåt
Lät degen jäsa igen ca 20 minuter
In i ugnen ca 250 grader i 15 minuter
Klart

Var rädd om dig



Inga kommentarer: