söndag 2 maj 2021

Bakning och recept

 Igår innan alla ungdomar skulle komma, vaknade jag 5.10, lämnade in min slutrapport på kursen jag läser just nu, samhällskunskap. En så rolig universitetskurs, jag har lärt mig massor. Sedan upp och satte en bulldeg, när degen jäste bakade jag en winerkaka. Det är ett recept sonen fick när han gick i skolan och som både jag och min mamma brukar baka ofta.  Sedan kom jag på att några Märtas skurna chokladbröd är inte heller fel, så det fick det bli. Allt passade precis med tider och värme på ugnen. Jag brukar baka flera sorter när jag har tid och ugnen ändå är varm. Vill  tro att jag är rätt bra på att räkna ut så allt kommer in i tid och att det stämmer med värme på ugnen osv. Det är nästan omöjligt att börja med det varmaste är min upplevelse, eftersom det tar tid att få ugnen kall, så man får börja med det som skall ha svagast värme och öka på.

En liten morgonpromenad blev det efter bakandet och när jag kom hem var klockan 8.30 och dags att ta hand om tvätten som jag tvättat och lagt i torktumlaren innan jag gick på promenad. Jag är kanske slarvig med en del städning, men handdukar det tvättar jag flera gånger i veckan. Tycker att det är viktigt .









 Bullar

Smält 150 gram margarin

Smula sönder 50 g jäst i en bunke, häll över smält margarin som du blandat med 5 dl mjölk (jag brukar ta hälften vatten och hälften mjölk, min upplevelse är att de blir fluffigare då) LÅt vätskan svalna innan du häller det över jästen.

Blanda i 1/2 tsk salt och 1 dl socker och ca 1.3 dl v.mjöl. Arbeta degen länge. Den är klar när den släpper från bunkens kant.

Låt jäsa till dubbel storlek under en bakduk.

Dela degen i två delar, Kavla ut halva degen åt gången degen. Bred på smör och strö över kanel och socker.Vik degen dubbel och dela i remsor ca 1-11/2 cm breda snurra remsan och sedan virar du ihop det till en bulle. 

In i ugnen 250 grader till knappt 10 minuter

 

Winer kaka

3ägg

2 dl socker

2 dl v.mjöl

100 g margarin

1 tsk bakpulver

 

Sätt ugnen på 175 grader

Smält smöret

smörj och bröa en form

Vispa ägg och socker

Rör ner mjöl och bakpulver och det smälta smöret i den vispade ägg och socker blandningen.

ca 20 minuter i ugnen. man kan hälla på lite florsocker när kakan svalnat

 

 

Märtas skurna chokladbröd

200 gram margarin

21/2 dl socker

3 dl v.mjöl

4 msk kakao

1 tsk bakpulver

1 msk vaniljsocker

1 ägg

Till pensling ägg och pärlsocker

 

Blanda alla ingredienser till en smidig deg.

Dela degen i 6 delar. Gör sexstycken rullar lägg på en plåt pensla med ägg och strö på pärlsocker.





Lycka till!



Nu skall jag fortsätta läsa och skriva ett arbete i den fjärde och sista delkursen, geografi, som jag skrev om igår.

Njut av din dag!

 


Inga kommentarer: