måndag 1 juli 2019

Baka, baka liten kaka

Jag bakade en kaka efter ett recept jag hittade i Land. Vet dock inte om jag gjorde exakt som det stod.


3,5 dl v.mjöl
3,5 dl socker
2,5 dl Skivade jordgubbar (egna från trädgården hade jag)
1 rabarber stjälk (från trädgården)
170 g. rumsvarmt margarin
4 msk egen jordgubbssylt (från förra året)
3 ägg
2 tsk v. socker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
Florsocker
Så här gjorde jag
Satte ugnen på 180 grader
Smörade och bröade en form, som ströbröd använder jag ofta vanligt v.mjöl då äldsta dottern tycker att det är godast)

Blanda smör och 2,5 dl socker med elvisp tills det blir fluffigt
Tillsätt ett ägg i taget under tiden som  du vispar, var noga med att vispa hela tiden annar ser det ut som om smeten skär sig.
Tillsätt vaniljsocker och sylten, vispa 
Häll i mjöl, balpulver och salt, var noga med att blanda.
Häll ni din smet i den bröade formen.
Böanda jordgubbar, rabarber och 1 dl strösocker i en skål/bunke.
LÄgg frukten och socker blandningen på smeten.
50-55 minuter i ugnen.
Pudra över florsocker när kakan har svalnat.
Du kan gärna servera din kaka med grädde, glass eller vaniljsås.

Lycka till!

Inga kommentarer: