lördag 1 januari 2022

2022

 Nyåret firades med att besöka mamma och pappa på dagen, vi körde upp till Göteborg redan dagen innan nyårsafton, för att gå på teater. Jag fick biljetter till stadsteatern av min man i födelsedagspresent. Efter teaterbesöket körde vi ut till mina föräldrar och sov i "boa". Nyårsafton började med en lång promenad med mamma runt ön, det låg en otrolig dimma och det var svårt att se i "tögan" som sägs där ute  och nästan omöjligt att se de andra öarna runt omkring. Det kändes nästan som om vi var helt ensamma i världen, bara jag och mamma. När man besöker min mor bjuds det på en sådan mängd mat att det är svårt att hinna med allt som skall ätas. 

På eftermiddagen körde vi in till Göteborg jag och maken för att se på fyrverkeriet i Göteborg, men den fortsatta tögan gjorde det omöjligt att se något. Vi hade parkerat bilen vid Masthuggskyrkan, efter som vi ville hinna besöka en musikgudstjänst som var där, så otroligt fin. Han som spelade var konsertpianist, alltså helt otroligt måste jag säga.

Kvällen firade vi hemma helt själva och tittade på "På spåret", kan bara säga att mycket bättre blir det inte. Kvällen avslutades dock inte lika trevligt som den började, då vinterkräksjukan kom på besök, usch säger jag bara.

Året 2021 var det vinter på Hälsö hos mor och far och trots det blev det vinterbad hela året, eller fram till slutet av februari då vi drabbades av Corona, så det blev ett snöpligt slut på vinterbadandet kan man verkligen säga. Bara några veckor efter det blev jag dessutom inlagd på sjukhus för operation, så det kändes som om vinterbaden helt enkelt inte gick att genomföra. Så året började inte precis som jag hade hoppats.

Men jag läste samtidigt som jag arbetade en liten kurs på universitetet för att bredda min kompetens och vilken trevlig och rolig kurs. Jag lärde mig så mycket och när terminen var slut kunde jag utöka min ämneskombination med hela SO-blocket. Men studierna gav mersmak och jag sökte direkt en Svenska kurs som jag läser nu, även den givande och rolig och ger mig förstås nya uppslag på andra kurser jag kan läsa. Jag tycker så mycket om att lära mig nya saker.

Sedan kom den fantastiska våren, på grund av operationen fick jag inget bära, så planerna var att inget plantera, men, men. Jag har lite svårt att hålla mig i skinnet, som maken säger "finns ingen som är så dålig på att vara sjuk som du", egentligen ingen merit precis.





Under sommaren blev det inte så långa resor utan mest här hemma och förstås många turer till mor och far där vi också hade vår båt i sjön, men också någon liten resa till svärföräldrarnas sommarstuga vid havet i Blekinge. Yngsta dottern tog studenten och jag tyckte de hade ordnat det så bra på skolan när vi var inne och tittade på utspringet, toppen.

 


Hösten startade bra, älskar att vara ledig, men tycker precis lika mycket om att börja jobba. Att få jobba med barn och ungdomar lär mig så mycket. Jag började studera svenska på 50% vilket ligger under hela läsåret, så nu är hälften gjort och jag hoppas jag skall klara av hela kursen, för nu har jag nya planer jag vill läsa nästa läsår, som bygger på det jag läser nu. 
Maken började också bygga min sy och vävatelje och jag vågar nästan inte skriva det för nu är den klar, även om det till sommaren skall byggas ett orangeri till den, men invändigt är den helt klar och hade inte vinterkräksjukan gjort entré igår hade jag börjat plockat in mina grejer där idag. Jag är ledig lite till, så hoppas att jag skall hinna börja fixa där ute en annan dag. Denna bilden är dock från innan, bänkar och tillklippningsbord var på plats. Hör ni bara vilket fantastiskt ord att få skriva tillklippningsbord och tanken på att jag har ett eget, är helt otrolig. I många år har jag klippt på golvet, på något skrivbord, på köksbordet osv, men nu har jag ett i perfekt höjd, som maken har lagt ner mycket möda på för att det skall passa min längd perfekt, förstår ni hur glad jag blir...
Hösten och början på vintern avslutades tyvärr, med en rejäl influensa för mig, känns som om jag varit ovanligt mycket sjuk det här året. Jag som brukar säga att jag "aldrig blir sjuk", så fånigt, för sjuka blir vi förstås alla, men jag tror att jag sällan blir sjuk, men när jag blir det så slår det till ordentligt och det här året har det varit ovanligt mycket av den varan. Så nu måste det bli en ändring till kommande år, hoppas jag verkligen.


Jag skulle vilja lägga upp bilder på klänningar som jag gjort under året kakor som bakats osv, men i stället får vi hoppas att det blir fler kakor bakade och nya klänningar sydda under året, eftersom jag fått en bok med klänningsmönster, kan jag nästan säkert lova att det blir så också. Bara alla maskiner kommer på plats i ateljén och kanske lite inhandlade nya tyger, så skall det bli nya projekt.

Detta har också varit året då yngsta barnet av alla våra fyra barn lämnat hemmet och det har verkligen varit en omställning, vem kunde tro att tiden skulle gå så fort och att alla plötsligt var vuxna och klara för livet. Så stolt över dem alla fyra som går så olika vägar, men samtidigt är så fantastiska. Jag säger som så många gånger förr, dessa fantastiska ungdomar och att jag får vara mamma till dem.
Ha nu ett fantastiskt 2022 och tack för att just du väljer att titta in här. Jag kan inte  lova att jag blir bättre på att blogga nästa år, det kommer alltid att gå i perioder för mig. Jag har så många saker som jag vill göra och ta del av. Livet är här och nu och det gäller att hänga med på allt som erbjuds.
Kram!


 



Inga kommentarer: