tisdag 21 juli 2020

Tång och odling

Jag har tidigare skrivit att jag har tång i mina pallkragar när jag odlar, om det har gett resultat vet jag inte, men eftersom det växer mycket bra och jag inte haft någon annan näring eller kompost antar jag att det har hjälpt till. I endel pallkragar har jag i stort sett den gamla jorden kvar från förra året, men harr fyllt på med tång och ett tunt lager ny jord.
Jag plockar först blåstång i gamla murarhinkar. Strör den uppe på jorden i pallkragarna. Så får den ligga där länge, detta brukar jag göra både vår och höst, när den torkat och lätt smular sönder gräver jag runt i lådorna och tycker jag det sticker upp för mycket tång fyller jag på med lite ny jord, annars struntar jag i det. Sedan är det bara att vänta tills det är dags för plantering. 
Jag har tång i pallkragarna där jag har gurkor, där jag har tomater, den kinesiska kålen, potatisen, jordgubbar, kryddor mm.
För mig har detta varit ett enkelt och roligt sätt att odla, men det är klart, man kanske inte skall ha allt för långt till havet, då kan det bli svårt. 
Jag hämtar dock med bilen i som jag skrev murar hinkar och kör hem det, men då har jag 10-15 minuters bilfärd.




Ta hand om dig!

Inga kommentarer: