måndag 17 januari 2022

enklaste lunchen ever...

 Om man inte vill värma något halvfabrikat i mikron, tycker jag omelett i olika former är så bra att göra lite snabbt om man är hemma och bara vill ha en enkel och snabb lunch. Oftast när jag går hemma har jag så mycket annat jag vill pyssla med och tycker inte att jag har hur mycket tid som helst på matlagning. Det är saker som skall plockas undan, tvätt som skall tvättas, städning som behöver göras, plugg som jag vill ägna mig åt, projekt som skall stickas och sy, bakas en kaka att då ställa mig flera timmar med matlagning, nej tack säger jag.

Så sist jag var hemma själv när maken jobbade blev det en svamp omelett. Två stycken champinjoner som jag skivade och stekte i lite fett med salt och vitpeppar. Under tiden som svampen fräste i pannan så blandade jag omelettsmeten, det finns säkert mer avancerade och bättre recept, men så här gör jag. När jag är själv brukar jag ta två ägg, beroende på storlek, knäcka i en bunke hälla i 1 1/2 matsked kallt vatten och vispa och ta i lite salt och peppar oftast vitpeppar. Vispar allt och sedan hällde jag det i stekpannan över champinjonerna och snabbt som bara den var det klart och med en liten tomat och gurka vid sidan och ett glas vatten blev det en toppenlunch. 

Ha nu den bästa av dagar!




 


Inga kommentarer: