fredag 25 december 2020

Sticka en slipover

Innan jul har jag stickat som bara den, det var ett ganska mörkt garn, blågrönt, vilket gör det svårt att sticka efter mörkrets inbrott och det vet vi ju att de här dagarna innan jul är det mycket mörker de timmar man inte arbetar. Men jag blev klar samma dag som jag skulle överlämna presenten. Den var i samma mönster som min rosa slipover som jag har stickat klart tidigare. Jag har tyvärr ingen bild på mammas slipover, så det får bli en bild på min rosa.

Det är ett mycket roligt och enkelt mönster bara av räta och aviga maskor.

jag tänkte faktiskt dela med mig av mönstret här:

Att sticka ett rombmönster går till så här:

Tänk på att mönstret måste vara gäms delbart med 6 och för att det skall bli ett mönster måste du ha minst 12 maskor

Varv 1: 3 am, 1rm, (5am, 1rm), upprepa tills det är två maskor kvar, avsluta med två aviga maskor

Varv 2: 1 rm, 1am, 1rm, 1am, (3rm, 1am, 1rm,1am) upprepa tills två maskor kvarstår, 2rm

Varv 3: 1am, 1rm, 3 am, (1rm, 1am, 1rm, 3am), upprepa till två maskor återstår 1 rm

Varv 4: (5rm, 1 am) upprepa hela varvet

Varv 5: 1 am, 1 rm, 3 am, (1rm, 1am, 1rm, 3am), upprepa tills en maska återstår 1rm

Varv 6: 1rm, 1am, 1rm, 1am, (3rm,1am,1rm, 1 am) upprepa tills två maskor återstår, 2 rm




Inga kommentarer: