söndag 11 juli 2021

Vinbärssaft

 Idag startade jag som vanligt dagen med en promenad på över 6 km, sedan blev det frukost i uterummet och nu har jag snart gjort två omgångar med vinbärssaft i saftmajan. Vilken uppfinning den där saftmajan är. Min mormor sa att det var fusk att göra saft i saftmaja, men jag tycker det är toppen. Annars hade jag nog aldrig fått gjort någon saft. Skall se om jag kommer i väg till affären och köpa lite syltsocker också. Jag fick havtorn av mamma förra året, som jag känner att jag behöver använda.

För en stund sedan kom äldsta dottern hem också, pojkvännen jobbade så hon körde hit. De skall sova här i natt båda två. 

I går kväll när jag och maken satt här själva och åt kvälls mat och jag klagade lite över att sitta här själv, men samtidigt sa jag att ja, ja samtidigt vet jag att här ändras det snabbt. så gick det max tre minuter så ringer mellersta dottern kan ni inte komma hit och äta Koreansk mat som jag lagat. Så med sällskapsspelet under armen gav vi oss av hem till dem, trevligt. Hon är så duktig på att laga mat, så det är en ära att få bli bjuden.

Hur gjorde jag då saften.

Jag sköljde och rengjorde flaskorna med Atamon, blandingen står på atamonflaskan.

Sedan vägde jag upp 3 kg vinbär som jag lade i sil delen, varvar med drygt 1kg socker och 1/2 tsk atamon.

I vattenkärlet hällde jag ca 5 liter vatten, sedan är det bara att vänta på att det skall börja koka och börja tappa upp på flaskor. Kan vara bra att vara två när man skall hälla upp det sista.


Nu skall jag gå ut i köket och börja hälla upp den sista saften.









Inga kommentarer: