tisdag 9 augusti 2022

Sy i linne

 Som jag berättat om tidigare köpte jag ett tyg i linne på en loppis, eller rättare sagt en gammal gardin. Jag är inte klar, men håller på att sy en blus av den. Jag har använt ett annat tyg som jag köpte på Göksäter på Orust som infodring. Det tyget skulle egentligen bli en klänning, men jag tror det skall räcka till det också.

Jag tänkte visa lite bilder från själva sömnaden, även om jag som sagt inte är helt klar ännu.

Någon kanske vill ha lite materiallära, då kan ni passa på att läsa här, även om jag inte är någon större expert, men lite kan jag i alla fall. Linne är ett material som är gjort av spånadslin. Det finns två olika sorters lin (kanske fler?) De två sorterna är spånadslin och oljelin. Spånadslin använder man då till att göra tyger. Linne är ett mycket hållbart och lätt att arbeta med. Linne är ett material som skrynklar ganska mycket och det beror på att fibrerna inte ger efter. För att det inte skall skrynkla så mycket är det vanligt att man blandar linne med bomull eller viskos fibrer. Linne är oftast svalt och behagligt att ha på sig. Ofta är linne tyger vävda, men det går även att sticka ett tyg av fibrerna.

Det var lite om linne, hoppas du fann det intressant.

 










Inga kommentarer: