tisdag 8 augusti 2023

Sömnad

 Här regnar och regnar och blåser och blåser. Lite sömnad i min ateljé blev det idag på förmiddagen, en klänning som jag började på i juni är nu klar. Det tog lite tid, men mest för att vi varit hemma så lite denna sommar. 

Köpte en kudde för några veckor sedan på Loppis, min tanke är att det skall bli en väska, men vi får se. Jag har nu i alla fall tvättat den. Jag har också plockat fram några handtag som jag köpt för länge sedan på gamla stoff stil aldrig använt handtagen. Ja, ja vi får se hur det blir.

En runda till affären har det också blivit. Mellersta dottern var där samtidigt hon hade stannat till på väg till jobbet. Vi får hoppas att hon inta stöter på några hinder på vägen i detta vädret för som sagt det är verkligen regnigt och blåsigt. Nu tillhör ju jag dem som gillar den typen av väder, galet jag vet, men har alltid gjort det. Har inget emot att gå ut heller i min värld infinner det sig ett lugn och stormigt hav är så vackert tycker jag.

Middagen är också förberedd här idag, det blev torskgryta med räkor och saffran och kokt potatis till. Som lunch blir det dock kantarellpaj som jag gjorde i går. I affären kan man numera köpa färdig pajdeg, kanske bara något för mig som är lite lat, men jag gillar det. Det går så fort och inget kladd. Under tiden som pajskalet förgräddas i ugnen iordningställer jag allt som skall vara i pajen som äggstanning, kantareller… Jag vill göra så mycket när jag är hemma det är så mycket man kan sy, sticka mm att jag inte vill lägga allt för mycket tid på maten samtidigt som jag tycker mat är viktigt och jag vill inte slarva. Halvfabrikat fullt ut att bara stoppa i ugnen är inte riktigt min grej, men lite hjälp på traven tycker jag är bra. Kan man sedan komplettera med egna grönsaker från trädgård och växthus blir det i mina ögon perfekt.

Ha nu en fortsatt fin dag,



Inga kommentarer: