torsdag 23 juli 2020

Framtiden

Lika lite som alla andra vet jag förstås hur framtiden kommer att se ut, men en sak tror jag och det är att corona kommer att påverka vårt sätt att leva under lång tid. Då menar jag kanske inte bara detta med distans, som rör corona direkt utan jag tänker på helt andra saker. 
När jag läser den nya Elle jag fick hem i brevlådan igår hade de också skrivit lite om detta och då började jag fritt tänka utifrån detta. 
Hur påvekan på resandet kommer att fortsätta. Kommer vi att börja resa lika mycket igen? Jag har mycket svårt att tro det. Jag tänker tex på alla affärsresor som under denna tid skett på distans, kommer människor verkligen vara beredda att lägga så mycket tid på själva resandet när man under corona tiden sett att det finns andra allternativ? 
Tänk att inte behöva resa så mycket i jobbet utan kunna utföra de flesta på närmare håll via socialamedier, så mycket tid man sparar både som privatperson och företag tänker jag.

Sedan tänker jag på detta med shopping, som också gått ner så mycket, kommer människor att vilja handla och köpa saker som innan, eller har vi lärt oss att det finns ett annat sätt att leva? Något som ger oss andra saker? 
Jag tänker ofta på alla dessa som bloggar och annat som lever på att vi skall köpa saker, kommer de att klara sig? Hur ser deras framtid ut? Kommer de att förändra sina upplägg, för att kunna leva på sina bloggar och Instagram konton? kan de sälja varor eller finns det en annan väg?
Vill vi ha massa saker, eller vill vi ha något annat?
Jag tänker också på att många människor har lagt sin lediga tid i skog och mark under corona tiden kommer det att fortsätta? Det är något som jag upplever som mycket positivt att fler människor rör sig ute, men det ställer också krav på att ta hand om vårt gemensamma.
Detta är bara mina tankar och funderingar och inga absoluta sanningar.



Inga kommentarer: