söndag 6 juni 2021

Inte lätt

 Alla tycks ta det så lätt när ungdomarna flyttar hemifrån och på ett sätt tycker jag också det är lätt och tycker det är så fantastiskt roligt att de klarar sig så bra själva. Jag är också en person med många egna ideér och har långt i från svårt att sysselsätta mig. Det finns alltid någon klänning som måste sys, något nytt mönster som måste stickas, en vävstol som behöver ny varp, en garderob som behöver städas, nya hyllpapper i köket osv.. Trots det tycker jag det kan kännas svårt när det blir så lugnt och tyst här hemma. jag som är van vid full fart, fullkomligt älskar fart och fläkt. 

Vi har förstås yngsta dottern hemma fortfarande till vår stora glädje, men om några dagar tar hon studenten och förstås vill jag att hon skall i väg upptäcka livet och få nya perspektiv. Inte bara gå här med mig och pappa, men samtidigt, tiden har gått så fort.

Själv var jag iväg på hösten direkt efter studenten i 1 1/2 år, innan jag landade i Göteborgs trakten igen för att studera till lärare. När jag var klar blev det då detta lilla samhälle strax utanför Varberg här vi bott sedan äldsta dottern var 2 år, nu 26 år. Ett bättre ställe att bo på med barn har jag svårt att tänka mig, här finns simhall, ishall, vårdcentral, affär, apotek, underbar natur in på knuten... Barnen har haft kompisar som de från ganska unga år kunnat cykla/gå till själva. De har själva tagit sig till och från skolan i stort sett från den dagen de började skolan, då vi bor på samma gata som skolan. De har kunnat cykla på kvällarna till och från kompisar har aldrig varit orolig för det och de gör de två fortfarande som bor kvar. Bättre kan det inte bli. Mellersta dottern som bara flyttat inom samhället tillsammans med sin pojkvän kommer förstås infarande ibland här i huset och tur är väl det, hur skulle det annars gå.

Jag är så stolt över dessa ungdomar som blivit så självständiga och kreativa och visar på alla sätt att de klarar sig på ett bra sätt utan oss, men jag saknar ibland tiden som gått för snabbt något oerhört. Tänker kunde jag gjort något annorlunda, för att ta tillvara på tiden bättre.

Tänker på alla dagar när man en härlig sommardag fick samtal från någon väninna med barn i samma ålder, skall vi ses på stranden första frågan och allt var så enkelt man packade in alla fyra i bilen och i många perioder hade vi ju fem barn och snabbt kom iväg. Min pappa sa alltid passa på att göra saker när ni har barnen hemma för sedan blir det "inget" gjort. Jag trodde han var galen som sa så, när det fanns dagar jag knappt hann borsta håret, men idag förstår jag vad han menar, man blir så otroligt effektiv med barnen i sin närhet.

Idag njuter vi av en underbar sommar dag som jag började med att städa några skåp, för fortfarande har jag i alla fall ett barn är hemma och det är väl hennes förtjänst att jag får något gjort kanske.

 

Nu skall jag och maken ta lite lunch, yngsa dottern har varit hemma förkyld några dagar, men nu gav hon sig av till en kompis där hon också skulle sova i natt.




 


Inga kommentarer: