tisdag 26 mars 2019

Kålpudding

Kålpudding är något som våra barn och ungdomar alltid har gillat. För några dagar sedan sa mellersta dottern att hon tyckte det var länge sedan vi hade det, så nu får det vara dags igen.
Kålpudding är enkel att göra, men också så bra att förbereda och bara stoppa in i ugnen när den är dags att äta.



Jag brukar skala potatisen kvällen innan och lägga i en kastrull med kallt vatten. Jag tycker kokt potatis är bäst till kålpudding.
När jag gör själva kålpuddingen, hackar jag och steker vitkål tillsammans med ca 2dl sirap, lite salt och vitpeppar.
Sedan stekar jag köttfärs med salt och peppar. Blandar allt detta i en ugnssäker form, där det får ligga tills det är dags att  äta. Sätter ugnen på 225 grader och in med kålpuddingen.
Lycka till!

Inga kommentarer: