söndag 28 juni 2020

Frallor med prästost

Som jag skrivit tidigare har jag det enklaste receptet på frallor.  Jag fick det när jag gick på lagstadiet. då hade vi bakdag en fredag i månaden och i olika grupper gjorde vi olika saker. Detta är ett recept min mamma sparat från den tiden och som jag ofta bakar. Jag har dock utvecklat det något och nu för tiden hyvlar jag ost över dem. Idag blev det prästost. Hyvlade en skiva över varje fralla, enkelt och ger mycket smak åt frallorna.
Jag passade på att baka här i eftermiddag när regnet äntligen kom.



1 pkt jäst smula sönder i en bunke och häll över 5 dl fingervarmt vatten. Blanda i 1/2 dl matolja och 1 msk salt (jag brukar ta lite mindre salt, när jag har ost på)
Rör om, när jästen är utrört
Rör i 8 dl v.mjök och rör ordentligt. Rör i 6 dl v.mjöl och rör och knåda degen tills den blir jämn och fin. Gör bullar av degen, lägg dem på plåten och låt jäsa ca 30 minuter. 
250 grader i ugnen i ca 10 minuter

Inga kommentarer: