torsdag 13 maj 2021

Ojämn fördelning

 Jag och min geografi, har så lätt för att fastna i saker som jag finner intressant, vad jag nu inte tycker är intressant... Tycker helt enkelt om att lära mig nya saker, när barnen kommit hem från skolan har jag ofta frågat "har du lärt dig något nytt, som du kan lära mamma". Jag tänker att få dela med sig av sin kunskap gör att jag får lära mig mer, men det befäster också barnets egna kunskaper.

Det jag egentligen skulle skriva om var det som jag läser om just nu och det är om jorden och hur vi människor bor och lever här. Den intressanta frågan på detta kapitlet är "Blir vi för många?" Svaret på den frågan är att Industriländernas stora livsmedelsproduktion gör att det idag finns tillräckligt med mat till alla. Det är den ojämna fördelningen mellan olika länder, men även inom ett land som är problemet. Samtidigt är det så att även om det idag finns tillräckligt med mat, hur kommer det att bli längre fram, det kan ingen säga med säkerhet. 

Intressanta tankar tycker jag och alltid lär man sig något nytt!


 


Inga kommentarer: