fredag 18 maj 2012

Kassler gratäng

När man blir många är denna rätt så lätt att göra, men gör den i långpanna och den räcker till många.
Barnen i vårt hus bara älskar den och stora syster 17 år som inte är hemma ikväll när den skall ätas säger att vi bara måste spara en bit åt henne.
Den är så otroligt lätt.
Kokar ris så det täcker långpanna och blir ett par centimeter högt ungefär helften av långpannans höjs. Skivar kassler och lägger på.
Blandar samman grädde och cremefraich chili och häller det över ris och kassler och in i ugnen, klar.
Så enkel.
Detta recept har vi fått av goda vänner i Norrland som vi tänker på varje gång vi lagar denna rätt.

I dag känner jag mig så nöjd med mig själv, tvättat i massor, stor handlat, dammsugit alla golv, städat toaletterna och plockat undan, toppen.
I kväll väntas det gäster, trevlig, trevligt.
Kram
Hanna

10 kommentarer:

Gunillasljusglimtar sa...

Åh då bugar man o tackar för gott recept! Ja men va gott det känns när man gjort massa saker..Ha en trevlig kväll nu då! Kramis / Gunilla

A House With A View sa...

Mmmmm det där lät huuuur gott som helst!!!! Tack för det receptet:)

Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Låter gott. Vi gör något liknande ibland, fast har inte ris i pannan utan ananas.

Önskar dig en riktigt fin helg!

Viola sa...

LAGAR DEN OXÅ...SMAKAR VÄLDANS BRA :) HA EN FORTSATT SKÖN HELG, KRAM

Lissboden sa...

Hej Hanna!
Den kasslergratängen brukar jag också göra, supergod.
Ha en solig och fin helg!
Kram/Maria

Nyanser av vitt sa...

Det ska jag testa. Vi brukar göra med purjolök, kassler och vispa ner chilisås i grädde. Detta var ju enklare :O)med chili cremefraichen
Kram Agneta

Fröken Tindra sa...

Bra med enkel och god mat!
Kram!

Min plats i solen sa...

Hej Hanna!

Tack för tipset! Det får jag allt ta och testa någon gång här hemma. :)

Tack snälla du för all omtanke i dina kommenarer hos mig. Det värmer kan du tro. Tack! Jag mår bättre nu men har fått mig en rejäl tankeställare. Tänk att kroppens ska behöva skrika så högt för att man ska lyssna. Jag måste bli snällare mot mig själv. Jag vill ju vara med ett tag till.

Ha en fortsatt fin helg Hanna!

Kram Lotta

Lilla huset på prärien sa...

kasslergratäng är aldrig fel :)

njut av helgen!

kram jenny

Änglarum sa...

Smaskigt o enkelt är bäst!ha en fin helg Hanna! kramiz Jessica