tisdag 29 mars 2022

Baka muffins!


 Just nu står några muffins i ugnen som jag fixade här när jag kom hem från jobbet. maken hade grillat hamburgare som vi åt i uterummet och nu har jag bakat muffins som vi skall äta efter att vi gått en promenad som på tisdagar brukar kunna avslutas med besök på Loppis här i samhället som har öppet tisdagar och lördagar.

Om du också är lite sugen på muffins kommer här det recept som jag använt.

100g smör

11/2 dl socker

4 ägg

5 dl v.mjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 dl. filmjölk

Rör margarin och socker så det blir poröst, tillsätt 4 ägg och fortsätt vispa, Blanda ihop v.mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner mjölblandningen i smeten och tillsätt filen. Klicka ut smeten i formarna som du ställt på en plåt. Lägg i bären, gör ett litet hål i muffinsen där du trycker ner bären. Jag valde blåbär den här gången, men det går förstås bra med andra bär också. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter 200 grader.



Inga kommentarer: